+49 40-2785990 info@mcc-hamburg.de

Restriction of Synthetic Polymer Microparticles

Microplastics: Restriction of Synthetic Polymer Microparticles (SPM) – Entry 78 of Annex XVII of the REACH Regulation

The increasing presence of microplastics in the environment, in food, and even in the human body has been a subject of intense discussion for several years. To reduce the generation and release of microplastics, the EU has taken various measures, such as the Single-Use Plastics Directive 2019/904. Another significant step in this development is the restriction on the marketing of products containing synthetic polymer microparticles (SPM), which is regulated by Regulation (EU) 2023/2055.

What are Synthetic Polymer Microparticles (SPM)?
Synthetic polymer microparticles (SPM) are microscopic particles made from synthetic polymers. They are used in various fields, including medicine, pharmaceuticals, chemistry, materials science, and environmental technology. Due to their small size, they can enter biological systems and are often used for targeted drug delivery, diagnostic procedures, or as carrier materials.
Since October 17, 2023, a new EU regulation has imposed strict restrictions on the use of microplastics that are intentionally included in products. This regulation applies to poorly degradable plastic particles (often smaller than 5 mm), which are found in cosmetics, cleaning agents, fertilizers, and sports surfaces, among others.
Entry 78 of Annex XVII of the REACH Regulation requires manufacturers and downstream industrial users of synthetic polymer microparticles to report a range of information to the ECHA. This includes the identity of the polymer, its intended use, and the amount of microplastic released.

Definition and Scope

SPM (synthetic polymer microparticles) are solid polymers that:

  • Make up at least 1% of the particles or fully cover the surface of the particles, and
  • For ≥ 1% (weight) of the particles, have a size of ≤ 5 mm (for fibers ≤ 15 mm with an L/D ratio > 3).

The following are excluded from this definition:

  • Liquid polymers
  • Natural polymers
  • Soluble polymers (solubility > 2 g/l)
  • Biodegradable polymers (proof according to REACH Annex 15)
  • Polymers without a carbon backbone

In summary: Only solid, insoluble, and non-biodegradable polymers within the critical size range fall under the restriction.

Key Contents of Entry 78

Grundsatz: Verbot des Inverkehrbringens von SPM als solchen und in Gemischen, wenn diese eine gewünschte Funktion erfüllen und die Konzentration > 0,01 Gew.-% beträgt.

Stufenweise Verbotsfristen:

  • 2027: Ausspülbare/abspülbare Produkte (z. B. Kosmetik)
  • 2028: Detergenzien, Wachse, Poliermittel, Lufterfrischer, Düngeprodukte
  • 2029: Duftverkapselung, Produkte für Haut und Haare, Medizinprodukte
  • 2031: Pflanzenschutzmittel, Biozide, Einstreugranulat für Sportböden
  • 2035: Lippen-, Nagel- und Make-up-Produkte

Ausnahmen: Produkte, bei denen SPM vollständig eingeschlossen sind, während der Anwendung umgewandelt werden oder in einer festen Matrix gebunden sind.

Informations- und Meldepflichten

Lieferanten und Importeure müssen:

  • Informationen entlang der gesamten Lieferkette bereitstellen, z. B. zu Verwendung, Handhabung, Entsorgung und der Vermeidung von Freisetzungen.
  • Eine Pflichtkennzeichnung anbringen: „Die gelieferten synthetischen Polymermikropartikel unterliegen den Bedingungen des Eintrags 78 von Anhang XVII der Verordnung (EG) Nr. 1907/2006 des Europäischen Parlaments und des Rates.“
  • Auf Anfrage der Behörden detaillierte Daten liefern, einschließlich: Identität, Funktion, Molekül- und Strukturformel, Molekulargewicht, Spektren/Analytik sowie Methoden zur Identifizierung.
  • Ab bestimmten Anwendungen sind jährliche Meldungen an die ECHA über die Verwendung, Polymeridentität und freigesetzte Mengen erforderlich.

Fazit

Die Beschränkung von synthetischen Polymermikropartikeln stellt einen der umfassendsten Regulierungsschritte im Bereich des Chemikalienrechts der letzten Jahre dar. Für Importeure bedeutet dies: klare Nachweispflichten, enge Zusammenarbeit mit Lieferanten und vorausschauende Produktplanung. Unternehmen, die frühzeitig prüfen, ob ihre Polymere fest, löslich oder abbaubar sind, und die notwendige Dokumentation aufbauen, können Risiken im Importgeschäft vermeiden und die anstehenden Fristen sicher einhalten.